Blog

Jaka jest różnica między stroną responsywną a mobilną?

Jeśli komuś z Was, w dalszym ciągu zdarza się termin “strona mobilna” stosować zamiennie ze “stroną responsywną”, to najwyższy czas to zmienić. Choć wiele osób łączy te strony z przenośnymi urządzeniami, które wykorzystuje do ich przeglądania, w praktyce jest wiele różnic między nimi i dziś powiemy o tym kilka słów.

Ponieważ już wielokrotnie pisaliśmy o tym, czym są strony responsywne (RWD), dla przypomnienia jedynie sygnalizujemy, że są zaprojektowane w taki sposób, aby automatycznie dostosowywały się do rozdzielczości i urządzeń, na jakich są wyświetlane. A zatem, ta sama strona będzie działać na urządzeniach stacjonarnych, jak i mobilnych.

W przeciwieństwie do RWD, strony mobilne z kolei są dedykowane wyłącznie urządzeniom przenośnym, tj. smartfony czy tablety. Są specjalnie zaprojektowane – w porównaniu do wersji desktopowej, są jej znacznie skromniejszą wersją pod względem treści i grafiki, ograniczającą się wyłącznie do najważniejszych informacji. Dzięki temu są lżejsze i szybsze stąd zresztą ich określenie “lajt”. Jeśli strona mobilna jest dobrze skonfigurowana, nie powinno być problemu z jej obsługą na urządzeniu przenośnym. Strony takie, z racji tego, że są zbudowane na innych plikach z odrębną ścieżką dostępu, posiadają własną strukturę pod subdomeną, jaka zaczyna się od “m” lub “lajt”, np. m.twojafirma.pl/lajt.twojafirma.pl. Od początku sugeruje to, że jest to strona mobilna i do takiej subdomeny, nawet jeśli użytkownik wprowadzi adres tradycyjny, zostanie z łatwością przekierowany.

Strona responsywna czy mobilna? – plusy i minusy

Wszystko tak naprawdę zależy od kilku czynników: czy budujemy nowy serwis, czy do istniejącego, tradycyjnego chcemy stworzyć wersję mobilną, od grupy docelowej (potencjalnych odbiorców/przyszłych klientów) i naturalnie – od budżetu. Jeśli serwis tworzymy od zera, wtedy najbardziej optymalnym rozwiązaniem będzie wersja RWD. Tam jednak, gdzie zbyt pokaźne archiwa od lat funkcjonujących serwisów (np. większość serwisów informacyjnych) w praktyce oznaczałyby konieczność całkowitego ich przebudowania i zaangażowania niewyobrażalnych środków, najlepszym rozwiązaniem będzie postawienie niezależnej wersji mobilnej. Jakie są wady i zalety takich rozwiązań?

Plusy +

strona mobilna:

  • lżejsza i szybsza w ładowaniu
  • prostsza nawigacja dostosowana do urządzeń mobilnych
  • dostarcza najważniejszych informacji – użytkownicy, których interesują konkrety, znajdą na nich to, czego szukają
  • tańsza w wykonaniu z uwagi na gotowe szablony (np. WordPress)

strona RWD:

  • dostosowuje się do urządzeń mobilnych
  • nie potrzebuje dodatkowego adresu – jeden URL pozwala prowadzić np. działania marketingowe tylko dla jednej domeny (np. kod dla wyników Google Analytics)
  • jeden system do zarządzania treścią (CMS)
  • lepsze SEO – preferowana przez Google, co daje lepszą pozycję w wynikach wyszukiwań

Minusy –

strona mobilna:

  • dostosowana wyłącznie do urządzeń mobilnych
  • dodatkowy adres URL, co wiąże się z koniecznością prowadzenia statystyk dla dwóch domen i wieloma trudnościami związanymi m. in. z wdrożeniem kodu Google Analytics
  • zwykle wymaga odrębnego systemu CMS i w związku z tym optymalizacji dwóch systemów

strona RWD:

  • dłużej się ładuje i, aby zachować względną “lekkość”, wymaga właściwej konfiguracji
  • skomplikowana nawigacja – przy małych rozdzielczościach może być problem z korzystaniem z niektórych elementów takiej strony
  • jest droższa i wymaga większego nakładu czasu do realizacji

Stawiaj na responsywność

Responsywność to przyszłość stron internetowych i warto powoli o tym myśleć. Strony RWD dziś stanowią ponad 30% stron www, czemu sprzyja rozwój urządzeń mobilnych. Zmiany jednak w prezentowaniu dedykowanych danych są bardzo dynamiczne i konieczność odpowiednich optymalizacji wymaga właściwych technologii. Dlatego alternatywą dla obecnych rozwiązań może okazać się technologia AMP (Accelerated Mobile Pages), czyli przyspieszonych stron mobilnych, do czego wrócimy w kolejnych wpisach.

Bądźmy w kontakcie

Zapisz się do naszego newslettera

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Quis ipsum suspendisse ultrices gravida. Risus commodo viverra maecenas accumsan lacus vel facilisis.