Blog

Content marketing i copywriting dwa bratanki – aktualne trendy

Panowanie contentu na dobre zaczęło się ponad dwie dekady temu i zdecydowanie nie zamierza abdykować. I to mimo, że sztuczna inteligencja zdobywa kolejne terytoria niemal wszystkich dziedzin marketingu, to stary, dobry content king ma się dobrze – ba, nawet przeżywa swój renesans. Wszystko się zgadza, ale czy wiesz, jak możesz działać jeszcze skuteczniej, aby zwiększyć efektywność swojego biznesu? A może dopiero wkraczasz do świata e-commerce i szukasz najlepszych narzędzi, które pozwoliłyby Ci bez zadyszki konkurować z najlepszymi? Jeśli na przynajmniej jedno z tych pytań kiwasz twierdząco, to czym prędzej przeczytaj ten wpis.

Aktualne trendy w content marketingu i copywritingu

Uchwycenie ich bywa trudne, jednak kolejne aktualizacje algorytmów Google oraz metody działania wykorzystywane przez topowych e-marketerów jasno pokazują, że kreatywność i łączenie różnych kanałów dystrybucji treści jest w cenie. Content marketing w zasadzie stanowi jedyną i najskuteczniejszą formę komunikacji z grupą targetową. A co najlepsze zawartość marketingową można automatyzować i personalizować oraz na bieżąco śledzić wskaźniki jej efektywności, więc na pewno warto z niej skorzystać.

Nie da się ukryć, że rozwój technologii mobilnych oraz subskrypcje są Twoim sprzymierzeńcem, a obserwacja i odpowiedź na potrzeby klientów kluczem do sukcesu. Jednak aktualnie zwróć szczególną uwagę na kilka trendów, którymi powinieneś się zainteresować, jeśli pragniesz wykroić swój kawałek z (wciąż rosnącego!) tortu branży e-commerce i nie tylko.

Synergia narzędzi i automatyzacja

Jak już było we wstępie, rozwój technologii internetowych i sztucznej inteligencji jest wręcz wykładniczy, a każdy dzień przynosi kolejne nowinki w tej dziedzinie. Wiadomo, nie każdy może i chciałby być geekiem, ale na pewno warto z tego korzystać. A najlepiej połączyć dostępne narzędzia w celu stworzenia swoistego i zautomatyzowanego kombajnu content marketingowego.

Co istotne, nie wystarczy już klasyczne pisanie treści nafaszerowanych frazami SEO. Teraz należy tak je konstruować, aby były kompatybilne z całą machiną marketingową, dzięki której można dowolnie łączyć i rozbudowywać kolejne wpisy, budując uzupełniającą się i spójną całość. Jeśli wyżej było o automatyzacji, to mowa o stworzeniu automatycznej dystrybucji treści, aby te trafiały nie tylko do odpowiednich osób, ale również w odpowiednim czasie, miejscu i kontekście. OK, brzmi to jak arcytrudne zadanie, jednak obecnie tylko tak można wzbudzić zainteresowanie klienta oraz zwiększyć prawdopodobieństwo wzrostu konwersji. Publikowanie beletrystycznych postów na FB, przypadkowych zdjęć na Insta czy inwestowanie tysięcy złotych w nieprzemyślaną kampanię na Facebook Ads lub Google Ads to proszenie się o frustrację i straty.

W synergii i automatyzacji chodzi o umiejętne połączenie różnych narzędzi, aby wzajemnie się promowały i uzupełniały, a także generowały tak ważną konwersję, Można tu wykorzystać narzędzia optymalizujące zarówno frazy SEO, publikacje postów w social media i na firmowym blogu, jak i dystrybucję e-mail marketingu. Z pewnością nie jest to proste, ale na pewno wymaga opracowania przemyślanej strategii i konsekwencji w jej wdrażaniu. Tak czy inaczej, nie obędzie się bez dobrych treści.

Newsletter, czyli treści ekskluzywne

Sprzedaż produktów lub usług w ramach e-commerce staje się coraz trudniejszy ze względu na rosnąca konkurencję. Ale wiele firm w dalszym ciągu skupia się tylko na jednym lub dwóch kanałach contentowych, na których „wisi” cały sprzedażowy flow. Jest to błąd, a zarazem klasyczny przykład braku strategii i świadomości zachodzących zmian. Na dłuższą metę takie działanie skończy się źle.

Chociaż newsletter – nie wiedzieć czemu – ma łatkę przestarzałej metody marketingowej, to drzemie w nim mnóstwo możliwości. Zobacz, najlepsze sklepy online czy topowi blogerzy dostarczają wiele atrakcyjnych treści za pomocą maili. Czyżby nie znali trendów i woleli szybkie publikacje na TikToku? Bynajmniej. E-mail marketing trzyma się bardzo dobrze, ponieważ jest skuteczny i pozwala na wysyłkę tzw. treści ekskluzywnych, które nie są dostępne dla wszystkich użytkowników strony, bloga czy profilu w social media. I to właśnie jest jego siła – treści dostępne dla nielicznych. Widzisz, już po przeczytaniu czterech słów z końcówki poprzedniego zdania zupełnie inaczej postrzegasz newsletter. Fakt, iż zawartość wiadomości mailowych można dowolnie kształtować i umieszczać w nich przeróżne skrypty marketingowe z filmami i przyciskami Call-To-Action włącznie, to tylko potwierdza, jak bardzo skuteczne jest to narzędzie.

Ponadto, wysyłając dedykowane treści, możesz nawiązać ze swoimi klientami unikalną więź oraz proponować im jeszcze korzystniejsze oferty czy serwować bardziej specjalistyczne i rozbudowane treści niż te dostępne dla ogółu. W efekcie Twoi odbiorcy będą czuli, że o nich dbasz oraz doceniasz lojalność wobec marki – a to bardzo szybko zaprocentuje.

Firmowy blog, podcast, infografika – wciąż niewykorzystany potencjał

Na pierwszy rzut oka nic wielkiego. To coś, co już każdy zna choćby z portali informacyjnych, ale czy faktycznie zdajesz sobie sprawę, jaki drzemie w nich potencjał? I co, pustka? Właśnie. Z całej trójki to firmowy blog bywa najczęściej pomijany, a jeśli już jest, to traktuje się go trochę po macoszemu, bardziej jako „dawcę SEO” niż coś, co może zrobić dla firmy kawał mrówczej pracy.

Przede wszystkim, do pisania bloga należy się przygotować – musi on być integralną częścią strategii content marketingowej oraz dotyczyć ważnych i aktualnych tematów. Zgoda, możesz w nim przemycić frazy SEO, ale tylko z umiarem i naturalnie. Zabierając się za firmowy blog zaplanuj nie tylko częstotliwość publikacji wpisów (np. 1-2 miesięcznie), ale także tematykę – zwykle na co najmniej miesiąc do przodu, a optymalnie na kwartał.

Druga sprawa to autor treści. Najlepiej, jeśli byłby to copywriter specjalizujący się w danej branży. Copywriting możesz zlecić na zewnątrz np. agencji interaktywnej Proadax lub po prostu zatrudnij własnego speca od słowa pisanego.

Po trzecie zaś, liczy się content bloga, czyli to, co chcesz w nim zawrzeć. Najlepszą metodą będzie publikacja treści informacyjnych, edukacyjnych, eksperckich, a od czasu do czasu promocyjno-sprzedażowych. Czytelnicy muszą wiedzieć, że znasz się na swojej branży, oferujesz dobre produkty lub usługi, a także służysz pomocą i wyjaśniasz trudne kwestie.

Jeśli chodzi o podcast i infografiki, to na pewno warto warto z nich korzystać, jeśli działasz w niszowej branży lub Twoje produkty czy usługi są na tyle specjalistyczne, że potrzebują dodatkowego omówienia z ekspertami. W kwestii podcastu, dobrą praktyką będzie publikacja jego transkrypcji (zapisu treści nagrania np. w formie wpisu blogowego). Wracając do infografiki – musisz wiedzieć, że dobrze przygotowana infografika przyda Ci się w niemal każdym kanale dystrybucji treści. Fajnie, kiedy stanowi atrakcyjne i porządkujące wiedzę uzupełnienie wpisu blogowego, oferty czy postu w social media.

Podsumowanie

Trendy w content marketingu i copywritingu ewoluują z każdym rokiem w kierunku stosowania coraz bardziej efektywnych metod i narzędzi. Jednak aktualnie widać wyraźne zainteresowanie automatyzacją oraz pełniejszym wykorzystaniem potencjału dostępnych narzędzi jak blog, newsletter, social media, infografika czy podcast. Mimo że nie było nic o filmach, zwłaszcza tych krótkich jak reels, to wiedz, że stanowią bardzo ważny element contentowej układanki. Co więcej, treści wideo również potrzebują tekstów niezbędnych choćby w opisach.

Bądźmy w kontakcie

Zapisz się do naszego newslettera

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Quis ipsum suspendisse ultrices gravida. Risus commodo viverra maecenas accumsan lacus vel facilisis.